Portalul Tau
Referate On Line Cele mai apreciate retete culinare doar pentru tine! Orice programel de care ai nevoie! Doar pentru a nu cauta prea mult!
Referate On Line
 
 
 
Kut.Ro-Primul Motor de Cautare in Domeniile .ro
 
  
  StirileZilei                       
28.03.2024
    Moartea domnului Anghelescu
    Mariana a ramas la mama - Va sta tot in ...
    Traficul de organe umane – Sursa de ...
    Greva fara sfarsit sugruma anul scolar
    Fas la stenograme - Urmarire penala ...
    Delta Dunarii - Despagubiri de sute de ...
    Cazul Larisa Chelaru - Aproape de ...
    Servicii secrete - Alesii vor sa duca ...
    Atac - Tariceanu, tinta liberalilor
    PRM / La al IV-lea congres, Tribunul ...
    Vizita - Basescu la Palatul Elysee
    Control - Oprisan, acuzat de frauda
    Afacere - Termopane de 650 de milioane ...
    Bussines - Sportivii si afacerile
    Petromservice - Spectrul somajului

MediaNews
Goală pentru animale
După ce a avut mai multe apariţii în costumul Evei într-o revistă pentru bărbaţi,...
Michael Flatley la Bucureşti
Revine - Magia dansului, la Sala Palatului Celebrul spectacol “Lord of the Dance”, în regia şi...
Castigatorul Palme d’Or 2008 «trebuie sa stie pe ce lume traieste»
Presedintele juriului Festivalului de Film Cannes 2008, actorul si regizorul Sean Penn, a tinut sa transmita...
Zana, jurizata la Cannes de Robert de Niro
Daca in urma cu cateva zile, Andreea Marin Banica era gazda perfecta a Galei UNICEF, iar la inceputul acestei...
Pisi, absenta de la party-ul de final al telenovelei “Inima de tigan”
Dana Hauer, alias Pisi din telenovela “Inima de tigan”, a lipsit, ieri, “motivat” de la petrecerea de final...
Mai multe stiri
MusicVip
Mai multe stiri
 Noutati Legislative
Noile instructiuni cu privire la obtinerea permisului de conducere
 Instructiuni nr. 525 din 5 septembrie 2003 privind organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 677 din 24 septembrie 2003
Lege nr. 167 din 22/04/2003
 Lege nr. 167 din 22/04/2003 privind certificarea încadrarii vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica
Noi amendamentele aduse la proiectul de Lege privind autorizarea societatilor care repara vehiculele rutiere
 Autorizatia tehnica de functionare a agentilor economici care presteaza servicii de reparatie sau desfasoara activitati de reconstructie a vehiculelor rutiere ar putea fi suspendata total sau partial, în urma propunerii Camerei Deputatilor, acceptate, miercuri, de senatorii Comisiei Economice.
Regulament de aplicare a noului Cod Rutier
 Regulamentul de aplicare a noului Cod rutier, intrat în vigoare la data de 1 februarie 2003, aduce câteva modificari esentiale în legislatia privind circulatia vehiculelor pe drumurile publice, înmatricularea acestora si limitele maxime de viteza în interiorul si în afara localitatilor. Va prezentam în continuare câteva dintre aspectele care au suferit schimbari.
Regulament pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice - Reguli privind circulatia vehiculelor de orice fel
 
Regulament pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice - Mijloace de semnalizare rutiera, semnalele agentului de circulatie si ale conducatorilor de vehicule
   
Regulament pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966
privind circulatia pe drumurile publice - Reguli privind circulatia vehiculelor de orice fel

SECTIUNEA A II-A

REGULI PRIVIND CIRCULATIA VEHICULELOR DE ORICE FEL

A. POZITII ÎN TIMPUL MERSULUI


Art. 24. Toate vehiculele, inclusiv cele trase sau împinse cu mâna, vor fi conduse pe partea dreapta a drumului public în directia de mers.

Art. 25. Pe drumurile publice pe care sunt aplicate marcaje, conducatorul de vehicul nu va trece peste linia continua, simpla sau dubla, si nici peste marcajul pentru spatii interzise.

Marcajul discontinuu are caracter orientativ, putându-se trece peste el numai atunci când conducatorul de vehicul schimba banda de circulatie, directia de mers ori când s-a angajat în depasire. Aceste manevre se vor executa numai dupa ce conducatorul de vehicul a semnalizat si s-a asigurat ca nu pericliteaza siguranta celorlalti participanti la trafic care îl urmeaza sau îl preced. Aceleasi obligatii revin conducatorului si atunci când pe drumul public nu sunt aplicate marcaje.

Noile reglementari aduc precizari suplimentare privind obligatiile conducatorului auto înaintea depasirii, a manevrei de schimbare a benzii de circulatie sau a directiei de mers pe un drum cu marcaj discontinuu. Este vorba despre semnalizarea manevrelor respective pentru a fi încunostintati toti ceilalti participanti la trafic. Pe lânga semnalizarea corespunzatoare, cei de la volan sunt obligati sa se asigure si sa se convinga, în cazul fiecarei manevre, ca nu pun în pericol siguranta deplasarii celorlalti parteneri de drum. La fel trebuie sa procedeze cei de la volan atunci când drumurile publice nu sunt prevazute cu marcaje rutiere.

Trebuie retinut ca peste marcajul rutier discontinuu se poate trece numai în 3 situatii:

- la schimbarea benzii de circulatie;

- la schimbarea directiei de mers si

- la efectuarea manevrelor de depasire.

Pentru nerespectarea acestor prevederi s-a prevazut o amenda contraventionala cuprinsa între 100.000 lei si 250.000 lei.

În cazul când sensul de circulatie este separat de o linie continua si una discontinua, conducatorul de vehicul este obligat sa respecte semnificatia liniei celei mai apropiate de vehicul în directia de mers.

Art. 26 . Circulatia vehiculelor pe drumurile publice cu mai multe benzi pe acelasi sens se desfasoara astfel:

- pe banda de lânga bordura sau acostament vor circula vehiculele destinate transportului în comun si cele care se deplaseaza cu viteza redusa;

- pe celelalte benzi vor fi conduse vehiculele care, potrivit legii, pot circula cu viteze superioare.

Pe autostrazi, banda de lânga axa drumului va fi folosita numai în vederea executarii manevrei de depasire, daca celelalte benzi, în directia de mers, sunt ocupate de alte autovehicule.

Faptul ca vehiculele de pe o banda circula mai repede decât vehiculele de pe celelalte benzi nu este considerat ca fiind o depasire în sensul art. 31.

Pe autostrazi este interzisa circulatia autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, cu exceptia celor autorizate de autoritatea competenta, a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze nu pot depasi viteza de 50 km/h, precum si învatarea conducerii unui vehicul, încercarile prototipurilor de sasiuri si de vehicule cu motor, manifestatiile, defilarile, caravanele publicitare, antrenamentele, competitiile sportive de orice fel si cortegiile.

Pe autostrada conducatorului auto îi este interzis:

a) sa circule sau sa stationeze pe banda de urgenta;

b) sa efectueze manevra de întoarcere sau de mers înapoi, ori sa patrunda în zona mediana, inclusiv pe racordarile dintre cele doua parti carosabile;

c) sa remorcheze un autovehicul ramas în pana dincolo de cea mai apropiata iesire de pe autostrada ori sa intre pe autostrada cu un autovehicul remorcat.

Conduita pe autostrada este diferita de conduita pe alte drumuri publice. Mai sigura, mai rapida, mai usoara, impune totusi anumite precautii. Cele mai frecvente cauze ale accidentelor pe autostrada sunt: oboseala, neatentia, manevrele defectuoase (depasire, schimbare de directie, nerespectarea distantei fata de vehiculul dinainte etc.), viteza excesiva si viteza neadaptata conditiilor atmosferice. Accesul pe autostrada este interzis anumitor vehicule, prea lente pentru a se integra unei circulatii rapide, precum si vehiculelor care, prin gabaritul lor; pot stânjeni si pune în pericol circulatia. Astfel, se interzice accesul pe autostrada al urmatorilor: biciclisti, animale, pietoni, vehicule cu tractiune animala, motorete, tricicluri sau cvadricicluri cu motor, vehicule agricole, vehicule industriale, transporturi speciale, vehicule care nu pot depasi viteza de 50 km/h.

De asemenea, pe autostrada sunt interzise: manifestatiile, defilarile, competitiile sportive de orice fel si cortegiile.

A doua categorie importanta de restrictii pe autostrazi se refera la acele manevre pe care conducatorul auto le-ar putea face si ar putea sa puna în mare pericol atât siguranta sa cât si cursivitatea celorlalte autovehicule. Spre exemplu, interzicerea circulatiei si a stationarii pe "banda de urgenta cu exceptia unor situatii neprevazute (când vehiculul ramâne în pana). Deoarece banda de urgenta este mai îngusta decât o banda de circulatie normala, stationarea sau deplasarea pe aceasta banda stânjeneste circulatia vehicolelor pe banda întâi, putând crea situatii periculoase.

Datorita vitezei mari de deplasare a vehiculelor pe autostrada, este evident ca orice manevra de întoarcere, mers înapoi, trecere prin zona mediana sau pe racordurile dintre cele doua parti carosabile prezinta un risc deosebit de mare, putând provoca accidente grave, cu implicarea mai multor vehicule.

La fel de periculoasa este circulatia cu un vehicul remorcat, aceasta fiind admisa numai pentru scoaterea de pe autostrada a vehiculelor ramase în pana, prin cea mai apropiata iesire.

Nerespectarea prevederilor art. 26 se sanctioneaza contraventional cu amenda diferentiata în functie de gradul de pericol al faptei:

- la art. 26, alin. 1 se aplica o amenda de la 60.000 lei la 150.000 lei pentru vehiculele transportului în comun si cele care se deplaseaza cu viteza redusa, când nu sunt conduse pe banda de lânga bordura ori acostament sau de lânga banda de urgenta pe autostrazi si pe drumurile modernizate deschise traficului auto international;

- la art. 26, alin. 2 si 4 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 200.000 lei la 400.000 lei, conducatorii auto care circula pe banda de lânga axul drumului, când celelalte benzi sunt libere în directia de mers, precum si circulatia pe autostrazi a vehiculelor care nu au acest drept sau organizarea de manifestatii, defilari, antrenamente, competitii sportive de orice fel, cortegii etc. Banda de lânga axul drumului se foloseste numai pentru depasire atunci când celelalte benzi de circulatie sunt ocupate de alte vehicule;

- art. 26, alin. 5 prevede amenzi contraventionale de la 600.000 la 900.000 lei pentru intrarea pe autostrada cu autovehicule remorcate, întoarcere, mers înapoi, patrundere pe spatiul median ori pe sensul opus de mers - pentru circulatia sau stationarea pe banda de urgenta.

Art. 27 . La intersectiile cu marcaje, conducatorii de vehicule se vor încadra pe benzile corespunzatoare directiei de mers voite, cu cel putin 50 m înainte de intersectie, având obligatia de a respecta semnificatiile indicatoarelor si marcajelor pentru semnalizarea directiei de mers.

La intersectiile fara marcaje, conducatorii vehiculelor vor ocupa în mers, la o distanta de cel putin 50 m de intersectie, urmatoarele pozitii:

a) cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta, banda din dreapta;

b) cei care vor sa schimbe directia de mers spre stânga, banda din stânga;

c) cei care vor sa mearga înainte, oricare dintre benzi.

Prin acest alineat s-a introdus posibilitatea pentru conducatorii de vehicule care traverseaza intersectia pe directia înainte de a ocupa oricare dintre rânduri (benzi de circulatie).

În vechea reglementare nu se regasea o asemenea posibilitate si din aceasta cauza avea de suferit fluenta traficului prin aglomerarea sau blocarea rândului din stânga de catre vehiculele care mergeau înainte, precum si de cele care urmau sa execute virajul la stanga. Din aceasta cauza avea de suferit inclusiv siguranta circulatiei, unii automobilisti find obligati sa depaseasca prin dreapta pentru a-si continua mersul înainte, existând astfel riscul de a fi acrosati de vehiculele din dreapta lor.

Tinând seama de faptul ca în cuprinsul art. 27 supus comentariului se fac referiri atât la intersectiile cu marcaje, cât si la cele fara marcaje, alin. 2, lit, a si b trebuie completat cu notiunea de "rând de circulatie" dupa cum urmeaza:

a) cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta, rândul sau banda din dreapta;

b) cei care vor sa schimbe directia de mers spre stânga, rândul sau banda din stânga;

c) cei care vor sa mearga înainte, oricare dintre rânduri sau benzi.

Banda de circulatie reprezinta culoarul longitudinal de drum delimitat de marcaje rutiere simple sau duble, continue sau întrerupte.

Rândul reprezinta ideea generala de insiruire a vehiculelor într-o intersectie fara marcaje rutiere, pe una sau mai multe coloane, în aceeasi directie de mers.

0 atentie deosebita trebuie acordata întoarcerii la stânga, fiind mult mai dificila decât virajul la dreapta. Conducatorul vehiculului trebuie sa fie atent la cei care circula în spatele sau si, în acelasi timp, trebuie sa cedeze trecerea celor care vin din fata sa, în unele cazuri, din dreapta.

Pentru nerespectarea prevederilor referitoare la încadrarea corespunzatoare a vehiculelor în intersectii, pe benzi sau pe rânduri cei de la volan pot fi sanctionati contraventional cu amenzi cuprinse între 60.000 lei si 150.000 lei.

Daca în intersectie circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si trotuar nu permite circulatia pe doua rânduri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de mers voita, vor circula pe un singur rând, lasând liber traseul tramvaiului.

În cazul în care tramvaiul este oprit într-o statie neprevazuta cu refugiu pentru pietoni, vehiculele vor fi oprite, în ordinea sosirii, în spatele acestuia, urmând sa fie repuse în miscare numai dupa ce usile tramvaiului au fost închise.

Art. 28. Schimbarea directiei de mers prin virare la dreapta sau la stânga este interzisa în locurile unde sunt instalate indicatoare cu aceasta semnificatie.

Art. 29. Daca în apropierea unei intersectii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obliga sa se circule într-o anumita directie, vehiculele vor fi conduse numai în directia sau directiile indicate.

Art. 30. Este interzisa circulatia vehiculelor pe sectoarele de drum public la începutul carora sunt instalate indicatoare prin care se interzice accesul.


B. DEPASIREA

Art. 31. Vehiculele se depasesc numai pe partea stânga, cu exceptia celor ai caror conducatori au semnalizat si s-au încadrat corespunzator, din timp, în intentia de a schimba directia de mers la stânga, precum si a tramvaielor care se depasesc pe partea dreapta.

Tramvaiele aflate în mers pot fi depasite si pe partea stânga, atunci când drumul public este cu sens unic sau când între sina din dreapta si marginea trotuarului nu exista spatiu pentru depasire.

Alineatul 1 aduce noi precizari privind depasirea vehiculelor pe partea dreapta: aceasta manevra poate fi efectuata numai atunci când conducatorii vehiculelor care intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stânga au semnalizat si s-au încadrat deja corespunzator si din timp.

Conform alineatului 2, depasirea tramvaielor pe partea stânga ramâne în continuare permisa numai atunci când tramvaiul se afla în mers, în schimb se interzice categoric aceasta manevra când tramvaiul este oprit în statie.

Cel ce efectueaza depasirea este obligat:

a) sa semnalizeze intentia de a se angaja în depasire si sa se angajeze în depasire numai dupa ce s-a convins ca aceasta se poate face fara pericol;

b) sa pastreze în timpul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit;

c) sa reintre pe partea dreapta a drumului dupa ce se va asigura ca aceasta se poate face fara pericol pentru vehiculul depasit.

Conducatorul vehiculului ce urmeaza a fi depasit trebuie sa creeze conditii pentru depasire, fiind obligat sa ia urmatoarele masuri:

a) sa nu mareasca viteza cu care circula, atunci când i se semnalizeaza ca urmeaza a fi depasit;

b) sa se angajeze cât mai aproape de marginea din dreapta drumului.

Daca latimea insuficienta, profilul sau starea partii carosabile nu permit, datorita intensitatii circulatiei din sens opus, depasirea cu usurinta si fara pericol a unui vehicul lent, lung sau greu ori trebuie sa respecte o limita inferioara de viteza, conducatorul unui astfel de vehicul este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa elibereze banda de îndata ce este posibil, pentru a lasa sa treaca vehiculele care îi urmeaza.

În scopul înlesnirii deplasarilor, pe drumurile din afara localitatilor cu o singura banda pe sens, conducatorul vehiculului lent, lung sau greu este obligat, cu exceptia cazului în care depaseste ori se pregateste sa depaseasca, sa mentina o distanta suficienta fata de vehiculul care îi precede, pentru ca ceilalti conducatori sa poata folosi, fara pericol, intervalul astfel creat. Aceasta dispozitie nu este aplicabila când circulatia este foarte intensa sau în locurile unde depasirea este interzisa.

Intensificarea circulatiei si aglomeratia care se înregistreaza pe anumite tronsoane de drum, îndeosebi pe cele cu o singura banda pe sens, a impus introducerea celor doua alineate pentru cresterea fluentei si a sigurantei traficului rutier;


Ca element de noutate, când circulatia este intensa din sens opus, pentru depasirea cu usurinta si fara pericol a ve hiculelor lente, lungi sau grele, conducatorii acestora sunt obligati sa iasa în afara drumului si sa opreasca pâna se scurge toata coloana de autoturisme care s-a format în urma lor;

Tot pentru facilitarea depasirii pe drumurile cu o singura banda pe sens din afara localitatilor, conducatorii vehiculelor grele, lungi sau lente sunt obligati în timpul mersului sa pastreze o distanta cât mai mare fata de vehiculul care ruleaza înaintea lor, pentru a permite vehiculelor care îi depasesc sa se replieze fara pericol.

Aceasta dispozitie nu este aplicabila atunci când depasirea este interzisa prin indicatoare si prin marcaje continue, precum si atunci când circulatia este foarte intensa, adica deplasarea se desfasoara în coloana, bara la bara.

Nerespectarea prevederilor care reglementeaza efectuarea în siguranta a manevrelor de depasire, manevre deosebit de complexe (frecvent generatoare de accidente cu urmari grave), se sanctioneaza contraventional cu amenda de la 200.000 lei la 400.000 lei, la care se adauga masura administrativa de retinere a permisului în vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehicule pe drumurile publice pe o durata de pâna la 3 luni de zile.

Art. 32. Depasirea este interzisa:

a) în intersectii cu circulatia nedirijata;

b) în apropierea vârfurilor de panta, când vizibilitatea este redusa sub 50 m;

c) în curbe unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;

d) pe poduri; prin exceptie, vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas si bicicletele pot fi depasite pe podurile metalice, de beton sau din zidarie de piatra, care au o lungime de peste 20 m si o latime de cel putin 7 m;

e) la treceri pentru pietoni semnalizate cu indicator sau marcaj;

f) la treceri la nivel cu calea ferata si la mai putin de 50 m de acestea;

g) în statii de tramvai, când tramvaiul este oprit sau daca acesta se gaseste la mai putin de 50 m de statie; tramvaiul poate fi depasit în statiile prevazute cu refugii pentru pietoni;

h) în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m

i) în zona de actiune a indicatoarelor cu semnificatia "Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, interzisa" sau "Depasirea interzisa autovehiculelor destinate transportului de marfuri";

j) în situatia când vehiculul ce ar urma sa fie depasit este angajat în depasirea altui vehicul oprit sau în mers (triplare), daca prin aceasta manevra se trece peste axa care desparte cele doua sensuri de circulatie ale drumului;

k) în situatia când se apropie din sens opus un alt vehicul si când pentru realizarea depasirii ar fi necesar sa se treaca peste axa care desparte cele doua sensuri de circulatie ale drumului.

C. PRIORITATEA DE TRECERE

Art. 33. Când doua vehicule se apropie simultan de o intersectie venind de pe drumuri publice pe care nu sunt instalate indicatoare de prioritate la intersectii, vehiculul ce vine dinspre dreapta are prioritate de trecere.

Are, de asemenea, prioritate vehiculul care circula pe un drum public la începutul caruia este instalat indicatorul cu semnificatia "Drum cu prioritate" ori "Prioritate fata de circulatia din sens invers" sau care se apropie de o intersectie unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Intersectie cu un drum fara prioritate" .

Administratorii drumurilor publice ce se intersecteaza cu sectoare de drum cu prioritate sunt obligati sa instaleze, înainte de intersectie, unul din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza trecerea" sau "Oprire" .

Au prioritate de trecere autovehiculele prevazute la art. 75, 2, lit. a si b, când se deplaseaza în actiuni de interventie sau misiuni care impun urgenta, precum si tramvaiele în miscare.

La apropierea autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, a si b, ceilalti conducatori vor micsora viteza si vor circula cât mai aproape de marginea din dreapta drumului, pâna sunt depasiti.

- La alineatul 4, privilegiul prioritatii de trecere s-a extins de la autovehiculele apartinând salvarii, pompierilor si politiei inclusiv la cele ale Ministerului Apararii Nationale destinate controlului autovehiculelor din parcul propriu. S-a renuntat la reglementarea prioritatii coloanelor aflate în mers, aceasta fiind atribuita autovehiculelor apartinând politiei si M.Ap.N. când însotesc coloanele oficiale sau când se deplaseaza la interventii sau se afla în misiuni ce impun urgenta.

De asemenea, se bucura de prioritate de trecere tramvaiele, de fiecare data când acestea se afla în miscare.

- La alineatul 5 s-a precizat concret cum trebuie sa procedeze ceilalti conducatori de vehicule când întâlnesc sau când sunt ajunsi din urma de autovehiculele salvarii, pompierilor, politiei si ale M.Ap.N., atunci când acestea se deplaseaza la interventii sau în misiuni.

- Ceilalti conducatori auto, când întâlnesc sau sunt ajunsi din urma de vehiculele amintite, vor micsora substantial viteza si se vor apropia cât mai mult cu putinta de marginea din partea dreapta a drumului, pâna la trecerea si îndepartarea acestora.

Nu au prioritate de trecere:

a) vehiculele care urmeaza sa intre într-o intersectie venind de pe un drum public pe care nu este instalat vreun indicator de prioritate, fata de vehiculele care circula dinspre dreapta;

b) vehiculele care circula pe un drum public unde este instalat unul din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza trecerea" sau "Oprire" ;

c) vehiculele care intâlnesc indicatorul "Prioritate pentru circulatia din sens invers" ;

d) vehiculele care coboara o panta fata de vehiculele care urca;

e) vehiculele care se pun în miscare sau cele care ies din garaje, curti, ganguri fata de vehiculele care circula pe drumul public, indiferent de directia de mers. Fac exceptie autovehiculele din serviciile regulate de transport public care se pun în miscare din statii;

Noutatea consta în acordarea prioritatii vehiculelor transportului public (autobuze, troleibuze), la punerea în miscare de pe loc din statii, dupa semnalizarea acestei manevre. Aceasta reglementare exista de mai multi ani în legislatia rutiera a tarilor din U.E., fiind perfect justificata pentru prevenirea accidentarii pasagerilor si eliminarea întârzierilor curselor regulate de transport public.

Deci, atentie: când va apropiati de o statie în care se afla oprit un autobuz sau troleibuz, reduceti viteza si, daca acesta semnalizeaza repunerea în miscare, acordati-i prioritate, oprind chiar, daca situatia o impune, asa cum este prevazut si în noile alineate ale art. 33.

f) vehiculele care executa virajul la stânga fata de cele care circula din sens opus;

g) vehiculele care executa manevra de întoarcere.

Cele doua manevre, respectiv virajul la stânga si întoarcerea, prezinta un grad sporit de pericol pentru siguranta si fluenta traficului rutier, acestea constituind si cauza principala a numeroase accidente.


Prin includerea prevederilor amintite la capitolul prioritate de trecere, se înaspresc si sanctiunile care se aplica în cazul nerespectarii acestora. Amenda contraventionala este însotita si de masura administrativa de suspendare a exercitarii dreptului de a mai conduce autovehiculele pe drumurile publice pe o perioada de pâna la 90 de zile.

Conducatorul care circula în acelasi sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, la apropierea de o statie semnalizata ca atare, este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasea pentru a permite conducatorilor acestor vehicule sa efectueze manevrele necesare repunerii în miscare din statie.

Conducatorul unui autovehicul din serviciile regulate de transport public de persoane este obligat sa repuna în miscare vehiculul din statie, numai dupa ce a semnalizat intentia de a efectua aceasta manevra.

Asa cum am mai precizat, acordarea prioritatii de trecere la punerea în miscare din statii a troleibuzelor si autobuzelor apartinând serviciilor regulate de transport public de persoane reprezinta o chestiune de noutate pentru conducatorii auto români. Aceasta presupune, pe lânga reducerea corespunzatoare a vitezei la apropierea de vehiculele respective si oprirea de fiecare data când soferii de pe autobuze si troleibuze pun în functiune lampile de semnalizare a schimbarii directiei de mers spre stânga. Nerespectarea acestei prevederi se sanctioneaza cu amenda contraventionala si cu retinerea permisului de conducere, iar în cazul în care s-a produs un accident, în functie de consecinte, intervine raspunderea civila si penala a celui care nu a oprit si nu a acordat prioritate de trecere.


Tinându-se cont de faptul ca prioritatea de trecere a vehiculelor continua sa fie una din principalele cauze ale accidentelor, nerespectarea tuturor prevederilor legale reglementate de art. 33 se sanctioneaza cu aceeasi amenda contraventionala de la 200.000 lei la 400.000 lei, inclusiv cu retinerea permisului în vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehicule pe drumurile publice pe o perioada de la 1 la 3 luni. În caz de accident, în functie de consecinte, asa cum am mai subliniat, intervine în plus raspunderea civila sau penala pentru vinovati.

D. ÎNTOARCEREA SI MERSUL ÎNAPOI

Art. 34. Pentru a putea întoarce vehiculul de pe un sens de circulatie pe celalalt sens, prin manevra înainte si înapoi sau prin viraj, conducatorul este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata, din spate sau din lateral nu circula în acel moment nici un vehicul.

Noutatea acestei reglementari o constituie eliminarea opririi obligatorii a vehiculului înainte de a executa manevra de întoarcere. În plus fata de vechile prevederi legale privind asigurarea obligatorie din fata si din spate, s-a introdus obligatia asigurarii ca nu se apropie alt vehicul nici din partile laterale.

Restul reglementarilor se mentin valabile în continuare.

Pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la întoarcere si mers înapoi sunt prevazute amenzi contraventionale între 150.000 lei si 350.000 lei.

În plus, daca la întoarcere, vehiculul a pus în pericol securitatea unui alt vehicul sau acesta a provocat un accident,
se retine permisul de conducere în vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de la 3 luni de zile, intervenind, dupa caz, raspunderea civila penala. (vezi art. 33, lit. g).

Nu se executa aceasta manevra:

a) în locurile unde este instalat indicatorul "Întoarcerea înterzisa";

b) la trecerile pentru pietoni;

c) în curbe cu vizibilitate redusa;

d) în locurile unde soliditatea drumului nu este verificata (marginile prapastiilor, malurile santurilor etc.);

e) pe poduri si sub poduri;

f) la trecerile peste calea ferata si la o distanta mai mica de 50 m de trecerea peste calea ferata;

g) în vârfuri de panta si pe o distanta de 50 m de o parte si alta a vârfului de panta;

h) în intersectii si la o distanta mai mica de 50 m de cel mai apropiat colt de intersectie;

i) la mai putin de 50 m de statiile de tramvai, troleibuz sau autobuz;

j) pe timp de ceata si în orice împrejurare când vizibilitatea este redusa sub 100 m, daca conducatorul vehiculului nu este pilotat de alta persoana.

Este interzis mersul autovehiculelor înapoi pe o distanta mai mare de 50 m sau la iesirea din garaje, curti ori ganguri.

În cazul în care vizibilitatea în spate este împiedicata, vehiculele pot fi manevrate înapoi numai atunci când conducatorii acestora sunt pilotati de alte persoane.

E. TRECEREA LA NIVEL CU CALEA FERATA


Art. 35. La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata nepazita, conducatorul de vehicule este obligat sa opreasca în locul unde are o vizibilitate maxima asupra caii ferate, fara a trece de linia din dreptul indicatorului "Trecere la nivel cu calea ferata, simpla, fara bariere" sau "Trecerea la nivel cu calea ferata, dubla, fara bariere", ori de marcajul de oprire, putând continua sa circule numai dupa ce s-a asigurat ca nu vine nici un tren ori alt vehicul feroviar.

Art. 36. La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata prevazuta cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasa, conducatorul de vehicul va reduce viteza, continuând sa circule numai daca barierele sau semibarierele sunt deschise, iar semnalele luminoase de culoare rosie sunt stinse.

Daca barierele sau semibarierele sunt în curs de coborare ori sunt închise, iar semnalele luminoase de culoare rosie functioneaza intermitent alternativ, conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca, în ordinea sosirii, înaintea marcajului de oprire sau, în lipsa acestuia, a instalatiei de semnalizare luminoasa.

Pe timpul cât semnalele luminoase de culoare rosie sunt stinse, poate functiona un semnal luminos de culoare alba intermitenta, având cadenta lenta, care semnifica permisiunea de a trece.

Pentru mai buna informare a participantilor la trafic, îndeosebi a conducatorilor de vehicule cu privire la traversarea pasajelor la nivel cu calea ferata prevazute cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasa, s-a impus introducerea, pe lânga semnalele luminoase de culoare rosie care interzic trecerea, si a semnalului luminos de culoare alba intermitent, care indica celor de la volan faptul ca le este permisa trecerea si pot continua deplasarea în conditii de siguranta.


Mai precis, lumina rosie interzice traversarea caii ferate, în timp ce lumina alba permite trecerea.


Fortarea trecerii printre barierele sau semibarierele aflate în curs de coborâre, ori când acestea sunt închise, iar semnalele luminoase de culoare rosie functioneaza intermitent-alternativ, constituie una dintre gravele abateri savârsite de conducatorii auto, soldate cu catastrofe rutiere.


Datorita acestui mare pericol pe care-l reprezinta nerespectarea acestor prevederi, legiuitorul a stipulat sanctiuni foarte aspre. Pe lânga amenda cuprinsa între 600.000 lei si 900.000 lei, în cazul savârsirii acestor contraventii se retine si permisul în vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehicule pe timp de 1-3 luni de zile. În cazul unui accident cu urmari de orice fel, intervine si raspunderea civila ori penala.


F. OPRIREA SI STATIONAREA VOLUNTARA. PARCAREA


Art. 37. Oprirea este imobilizarea voluntara pe drum a unui vehicul pentru o durata de cel mult 5 minute; peste aceasta durata se considera stationare voluntara.

Oprirea si stationarea voluntara sunt permise în localitati numai pe partea dreapta a drumului în sensul de mers.

Pe drumurile cu sens unic, oprirea si stationarea voluntara a vehiculelor sunt permise si pe partea stânga, daca ramâne libera cel putin o banda de circulatie.

Oprirea si stationarea voluntara se face lânga si paralel cu trotuarul, vehiculele urmând sa fie asezate unul dupa altul, eu exceptia motocicletelor fara atas ce pot fi oprite sau stationate una lânga alta. Oprirea si stationarea voluntara se pot face total sau partial si pe trotuar, fara sa se stânjeneasca circulatia pietonilor ori sa-i determine sa circule pe partea carosabila a drumului.

Pe drumurile din afara localitatilor, vehiculele vor fi oprite sau stationate voluntar numai în afara partii carosabile, iar când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axa acestuia.

Art. 38. Oprirea voluntara este interzisa:

a) în zona de actiune a indicatorului "Oprirea interzisa" si a marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;

b) la o distanta mai mica de 50 m înainte de o trecere la nivel cu calea ferata;

c) pe poduri, sub poduri, precum si în tunele rutiere;

d) în curbe si pe sectoare de drum cu vizibilitate redusa;

e) în locul unde este instalat indicatorul "Trecere pentru pietoni" sau pe marcajul de traversare pentru pietoni;

f) în locuri cu sens giratoriu;

g) în intersectii si în zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanta mai mica de 5 m de coltul intersectiei;

h) la mai putin de 25 m înainte de indicatorul statiei pentru mijloacele de transport în comun;

i) în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila a drumului public, daca prin aceasta se stânjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si în dreptul marcajului continuu, daca conducatorii celorlalte vehicule care circula în acelasi sens ar fi determinati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;

j) pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificatia de interzicere a depasirii;

k) în locuri unde observarea unui indicator sau a unui semnal luminos ar fi împiedicata;

l) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatia "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulatia din sens invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers" .

Interdictiile de la alin. 1 (cu exceptia celei de la lit. k), nu sunt aplicabile conducatorilor autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, lit. a si b, când se afla în actiuni de interventie sau în misiuni care impun urgenta.

Restrictiile privind oprirea voluntara nu se aplica autovehiculelor politiei, pompierilor, salvarii si armatei aflate în actiuni de interventie sau în misiuni care impun urgenta. Se mentine obligatia acestora de a nu opri în locurile unde s-ar împiedica observarea unui indicator sau a unui semnal luminos, împrejurari care pot favoriza producerea de accidente.


Art. 39. Stationarea voluntara este interzisa:

a) în cazurile în care este înterzisa oprirea voluntara;

b) în zona de actiune a indicatorului cu semnificatia "Stationarea interzisa" si a marcajului de interzicere a stationarii;

c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;

d) în dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice.

În noile prevederi legale s-a renuntat la exceptiile privind stationarea vehiculelor, generalizând interdictia de stationare în dreptul tuturor cailor de acces care deservesc proprietatile (terenuri, curti, cladiri etc.) alaturate drumului public.

Stationarea voluntara a autovehiculelor în dreptul cailor de acces spre proprietatile alaturate drumului public este permisa numai cu acordul detinatorilor acestor proprietati si pe cât posibil trebuie evitata blocarea intrarilor si iesirilor pe durate mari de timp.

Nerespectarea prevederii art. 39 privind stationarea voluntara a vehiculelor constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 60.000 lei la 150.000 lei.

e) pe partea carosabila a drumurilor nationale. În cazul în care nu este posibila scoaterea vehiculelor în afara partii carosabile, acestea vor stationa cât mai aproape de marginea drumului;

f) în panta si în rampa;

g) în locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Stationare alternanta", în alta zi sau perioada decât cea permisa, sau indicatorul cu semnificatia "Zona de stationare cu durata limitata", peste durata stabilita.

Interdictiile de la alin. 1 nu sunt aplicabile autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, lit, a si b, atunci când se afla în actiuni de interventie sau în misiuni care impun urgenta.

Ca si la oprirea voluntara, restrictiile de stationare nu se aplica autovehiculelor apartinând politiei, pompierilor, salvarii si cele ale M.Ap.N. când se afla în actiuni de interventie sau în misiuni care impun urgenta, cu obligatia acestora de a nu stationa în locurile unde pot împiedica observarea unui indicator sau a unui semnal luminos.


Art. 40. Conducatorii care parasesc autovehiculele stationate sunt obligati sa le asigure cu frâna de mâna, sa scoata cheia din contact, sa introduca maneta schimbatorului într-una din viteze sau în marsarier si sa incuie usile, cu exceptia cazurilor când aceste masuri nu sunt posibile datorita particularitatilor de constructie a autovehiculului.

Art. 41. Oricarui vehicul care stationeaza pe timp de noapte pe partea carosabila a unui drum public, acolo unde stationarea este permisa, trebuie sa i se semnalizeze prezenta prin aprinderea lanternelor de pozitie, cât si prin lumina rosie din spate, daca locul de stationare este neiluminat.

Nu este permisa stationarea pe drumurile publice, în timpul noptii, a tractoarelor, a remorcilor, a vehiculelor cu tractiune animala, ori a celor trase sau împinse cu mâna.

Art. 42. Parcarea vehiculelor este permisa numai în locurile special destinate acestui scop, semnalizate prin indicatoare sau marcaje. În aceste locuri vehiculele vor trebui asezate unul lânga altul, conducatorii lor având obligatia sa respecte si celelalte reguli stabilite pentru stationare.
Sursa : www.masini.ro
 Go to top  
                                                                                                Parteneri : www.masini.ro www.jurnalul.ro www.libertatea.ro www.tvmania.ro  
Cum sa adaugi un site - Termeni de utilizare - Politica de securitate - Mail us - Publica pe acest site  FreeFind.com
©Copyright reserved by PHG- 2003 Prodemo Consulting - What's new